
Rungon työstämisen aloitin putkentaivutuskonetta käyttäen. Taivutin ensin yläkaaren ja sen jälkeen etukaaren. Tein kaarista reilun pitkiä, jotta saisin rauhassa mitoittaa ne ja koska putkentaivutus kone jättää n.200 mm putken päästä taivuttamatta. Katkaisin pyörökatkaisusahalla alaputken ennen kaarien mitoittamista. Kaarien katkaisun jouduin tekemään kulmahiomakoneella katkaisulaikkaa käyttäen, koska niiden katkaisu pyörökatkaisusahalla tai vannekatkaisusahalla oli käytännössä mahdotonta.

Ensin mitoitin etukaaren ja sitten yläkaaren. Takahaarukan kiinnittämistä varten jouduin hieman litistämään sekä yläkaarta, että alaputkea, koska se tulisi joko 22mm tai 25mm putkesta. Lisäksi istuinputken läpiviemistä varten tein upotuskolot yläkaaren ja alaputken päihin. Tämän jälkeen sain hitsata rungon kasaan. Etukaaren ja alaputken hitsasin yhteen käyttäen apuna tekemääni apukappaletta. Yläkaaren oikean kiinnityskohdan sain mitattua istuinputken kohdalta.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti