keskiviikko 27. kesäkuuta 2007

Päivä 8

Ennen koe kasausta tein satulanputken valmiiksi. Se tuli kahdesta erikokoisesta putkesta lähinnä visuaalisin perustein. Rungon välissä oleva pala tuli 25mm putkesta ja taittuvat pala, johon satula tulisi kiinni, tuli 22mm putkesta, koska satulan kiinnitys osa oli tehty 22mm putkelle.



Koekasauksessa paljastui, että emoputken kulma oli väärä. Sitä täytyi kääntää pystympään, koska polkimien napaputki oli alhaalla akselilinjasta. Onneksi olin varautunut tähän. Tämän korjauksen jälkeen hitsasin rungon kiinni ja aloitin ehkä suurimman työ vaiheen eli hiomisen. Hiomisen hoidin lähinnä kulmahiomakoneella hiomalaikalla, paineilma hiomakoneella, paineilma puikkohiomakonetta ja paineilma epäkeskohiomakoneetta sekä tietysti metallimiehen parasta ystävää, eli viilaa.

Seitin tekemisen aloitin hitsaamalla säkeet yhteen käyttäen 10 asteen apukappaletta, jonka olin tehnyt jo aikaisemmin yhden toisen projektin tiimoilta. Seitin kaaret tulivat 200mm välein ja aina säteenä käytin tuplasti säkeiden väliä. Vielä ennen seitin kiinnittämistä runkoon hioin seitin alustavasti molemmilta sivuilta tasaiseksi. Eli huomiselle jäi enää seitin kiinnityssaumojen hiominen ja ohjaustangon tekeminen.

Ei kommentteja: